5 prima tips om beter thuis te werken

Velen van ons worden door het Corona virus gedwongen om thuis te werken. Helaas beschikt niet iedereen over goed ingerichte thuiswerkplek en zitten velen noodgedwongen aan de eettafel te werken. Dat gaat niet altijd goed. Soms ontwikkel je binnen een paar dagen al rug, schouder- en nekklachten.

Daarom geven wij hier 5 tips waarmee je onmiddellijk aan de slag kunt.

TIP 1 – ga niet te laag zitten
Als je thuis niet beschikt over een in hoogte verstelbare bureaustoel kom je al snel op een eetkamerstoel terecht.
Vrijwel altijd is de zitting daarvan te laag. Je kunt dit zien aan de stand van je bovenbenen.

zitting te laag – bovenbeen bij de knie hoger dan bij het bekken
hoogte zitting goed – bovenbeen bij knie lager dan bij het bekken (even hoog is ook acceptabel)

Het gevolg van te laag zitten is dat het bekken achterover kantelt en je daardoor met een kromme rug zult zitten. Je zult dan als snel rugklachten (spierklachten) ervaren. Extra je best doen om je bekken voorover te kantelen en rechtop te gaan zitten helpt niet. Je gaat dan ook je rugspieren aanspreken en overbelasten.

Oplossing:
– een stevig kussen op de zitting plaatsen
– hogere stoel / in hoogte verstelbare bureaustoel

TIP 2 – ga niet op de voorrand van de stoel zitten
Dit komt zowel thuis als op kantoor veelvuldig voor. Als je stoel niet ‘lekker’ zit dan is de kans groot dat je op de voorrand van de zitting gaat zitten. Je hebt nu geen contact meer met het rugkussen van de stoel.  Vaak wil je toch braaf rechtop zitten. Dat lukt echter alleen door je been-, rug- en buikspieren aan te spannen. Het gevolg is dat je enige tijd vermoeide en overbelaste spieren krijgt.

Oplossing:
– ga altijd achterin de stoel zitten en maak gebruik van het rugkussen om je bekken te ondersteunen
– helaas zijn vrijwel alle eetkamerstoelen ongeschikt om goed in te zitten.

TIP 3 – werk niet aan een te hoge tafel
Wij schatten in dat een groot deel van de mensen thuis en op kantoor aan een te hoge tafel of bureau werkt.
Het gevolg is dat je de handen en armen constant moet optillen waardoor schouder- en nekspieren onnodig zwaar worden belast.

Oplossing:
Ga goed recht op je stoel zitten, stel indien mogelijk de hoogte van de stoel goed in. Ontspan je schouders en breng je armen in een 90 graden positie: bovenarm verticaal en de onderarm horizontaal. De ideale hoogte van je tafelblad/werkblad is nu gelijk aan de hoogte van je elleboog.  Een centimeter hoger of lager is geen probleem, maar het verschil moet niet te groot worden.

– tafel te hoog: zet je stoel hoger of als dan niet kan stevig kussen
– tafel te laag: zet je tafel hoger (blokjes onder de poten)

TIP 4 – kijk uit als je met een laptop werkt
Heel handig natuurlijk zo’n laptop maar tegelijk ook een ergonomische ramp.  Omdat toetsenborg en scherm aan elkaar vast zitten kan je het scherm nooit op de goede hoogte plaatsen. Gevolg: gebogen rug en gebogen nek. Dat leidt tot onnodig zwaar belasten van rug- en nekspieren.

Oplossing:
– plaats de laptop op een stapel boeken. Je scherm staat nu een stuk hoger. Sluit nu een apart toetsenbord en muis aan op de laptop.
– alternatief: koop een aparte monitor, sluit deze aan op de laptop en zet de monitor op de juiste hoogte.

TIP 5 –  take a break
Zelfs als je bovenstaande tips ter harte neemt, is de situatie vaak nog verre van ideaal. Daarom is het wijs om niet te lang achtereen te werken. Neem na een uur werken even een pauze, ga staan, lopen, rekken. Maakt niet uit, als je maar even uit de eentonigheid van het zitten komt. Met 5 minuten pauze en afwisseling kan je al heel veel bereiken.

 

Wil je meer weten? Neem contact met ons op.

Winkelmand

Je winkelwagen is leeg